Hukum dan Kriminal

Narkoba dan Pencurian jadi Perkara Menonjol di PN Kuala Kurun

KUALA KURUN – Sejak Januari sampai Oktober 2022 atau sepuluh bukan terakhir, kasus tindak pidana narkoba dan pencurian menjadi perkara menonjol yang masuk ke Pengadilan Negeri (PN) Kuala Kurun, Kabupaten Gunung Mas (Gumas).

Hal ino diungkapkan Ketua PN Kuala Kurun, Bukti Firmansyah SH MH. Untuk total perkara yang masuk ke PN Kuala Kurun sebanyak 88 perkara dengan didominasi perkara Narkoba dan Pencurian.

“Untuk narkoba ada 26 perkara dengan 15 perkara sudah putusan. Sedangkan kasus pencurian ada 22 perkara dengan 21 diantaranya juga sudah putusan” jelas Bukti, Senin (31/10/2022).

Dikatakannya juga, perkara lain seperti penganiayaan terdapat tujuh perkara, Senpi atau Sajam ada enam perkara. Sedangkan untuk Minerba ada tiga perkara.

“Untuk perkara perlindungananak ada tiga perkara, satu sudah putus. Selain itu ada perkara penipuan ada dua perkara yang masih tahapan persidangan,” ujarnya.

Kemudian sambungnya, perkara pengelapan ada empat perkara, pengancaman ada satu perkara, penebangan kayu ada satu perkara dan penadahan ada dua perkara.

“Untuk perkara lain seperti pembunuhan ada tiga perkara, pemalsuan surat ada dua perkara, lalulintas ada dua perkara, asusila ada dua perkara dan ITE ada satu perkara. Sehingga ada 88 perkara yang kita tangani selama 10 bulan ini,” pungkas dia. (san/bud)

Related Articles

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *

error: Content is protected !!